Зернова схема в Одесі: яку роль відіграє посадовець БЕБ Ткачук?
На минулому тижні всім стало зрозуміло, що БЕБ не виконує функцій Бюро з економічної безпеки, а в певних випадках може навіть стати "Бюро економічної небезпеки України".
Чому це відбувається? На основі результатів слідчих дій, проведених Державним бюро розслідувань, співробітники Бюро економічної безпеки знову можуть бути залучені до корупційних схем, цього разу пов'язаних із маніпуляціями на ринку зерна.
Причина обшуків ДБР у керівників Одеського БЕБ за фактом можливих зловживань із зерновим коридором - нібито деякі "бебівці" у змові із зернотрейдерами та митниками вивозили збіжжя таємно, від чого бюджет України недоотримав податків в особливо великому розмірі, а ключові учасники схеми, за припущенням, також могли щомісячно отримували від оборудок значні грошові кошти.
На даний момент слідчі ще не розкрили імена цих осіб. Остаточне рішення щодо провини має ухвалити суд. Однак, якщо ці факти будуть підтверджені, можна припустити, що учасників цієї схеми більше ніж один, і цілком ймовірно, що вони не обмежуються лише Одеським БЕБ.
Важливо зазначити, що зернові оборудки не стали несподіванкою для українського керівництва та правоохоронців. Ще у вересні підприємці з ініціативи "Маніфест 42" інформували президента Зеленського про цю ситуацію. У їхньому зверненні йшлося про те, що "стабільність функціонування експортного зернового коридору страждає через дії працівників БЕБ, які безпідставно накладають арешти на майно відправників та блокують випуск суден".
Однак постає важливе питання. Чому перед проведенням обшуків з боку ДБР не було жодної реакції з боку керівництва Бюро економічної безпеки? Чи можуть керівники цієї організації мати зв'язок із виявленими корупційними схемами?
На сайті УНІАН було розміщено дані про схеми з зерном, в які були залучені представники Одеського БЕБ. Ці оборудки призвели до значних фінансових втрат для України, оцінених у 10 мільярдів гривень. Політолог Олексій Голобуцький висловив припущення, що до цих дій може бути причетний нинішній керівник детективного підрозділу БЕБ Олександр Ткачук.
Ви, напевно, запитаєте: чому прізвище Ткачук згадується в цій ситуації? Щоб зрозуміти це, потрібно ознайомитися з поняттям Бюро економічної безпеки.
Що таке Бюро економічної безпеки?
Бюро економічної безпеки (БЕБ) згідно з законодавством визначається як центральний орган виконавчої влади, який відповідає за запобігання правопорушенням, що загрожують економічній стабільності держави. З огляду на свої завдання, БЕБ реалізує функції у сферах правоохоронної діяльності, аналітики, економіки та інформаційного забезпечення, серед інших. Щодо зернового коридору та супутніх проблем, то можна з упевненістю стверджувати, що вони становлять загрозу для економіки країни. Більше того, однією з ключових цілей російської агресії було порушення або ускладнення функціонування цього коридору. Тому питання, хто повинен був провести розслідування інформації, наданої організацією "Маніфест-42" про можливі корупційні схеми у діяльності "зернового коридору", є цілком актуальним. На мою думку, це безпосередньо стосується компетенції БЕБ, адже йдеться про економічну безпеку держави. Отже, відповідальність за розслідування покладається на детективів Бюро економічної безпеки. Керівництво цими детективами здійснює Олександр Ткачук, який, згідно з декларацією за 2023 рік, опублікованою на платформі Youcontrol, займає посаду керівника Головного підрозділу детективів БЕБ (на правах департаменту).
Виходячи із заяви "Маніфест-42" та проведення обшуків в одеському БЕБ силами ДБР, для яких необхідні були серйозні підстави, виникає запитання: чи можливо, що керівник детективів був не в курсі подій, пов'язаних з ланцюжком перевезення зерна морським транспортом? Теоретично, так, він може перебувати у суцільній невідомості й непоінформованості. Навіть після заяви "Маніфесту-42" і нарад в ОП. Але тоді це буде свідченням щонайменше некомпетентності й кричущої недбалості керівника Головного підрозділу детективів (на правах департаменту) БЕБу, що може коштувати державі мільярди гривень. Так потрібних нам на дрони, РЕБи, РЕРи, аптечки, і все, що необхідно для оборони країни.
Отже, з огляду на відсутність реакції з боку керівництва БЕБ та Офісу Генерального прокурора, можна зробити висновок, що до можливого злочинного механізму, якщо його підтвердять, міг бути причетний керівник детективів БЕБ Олександр Ткачук. Дивує також, чому ці факти залишалися без уваги з боку вже звільненого генерального прокурора Андрія Костіна та його заступника Дмитра Вербицького протягом тривалого часу. Існує ймовірність, що ситуація з зерном могла стати однією з причин їх звільнення, особливо після того, як інформація про ці події дійшла до вищого керівництва. Хоча варто зазначити, що публічно скандал із зерном став відомий лише після їх звільнення.
У Маніфесті 42 підприємці розповіли про нову незаконну схему, пов'язану з експортом зерна. Вони вказали, що затримки та арешти експорту відбувалися вже після завантаження вантажу на корабель, щоб примусити бізнесменів бути більш "поступливими". Оскільки не було можливості нарахувати штрафи за простій судна, зернотрейдери змушені були звертатися до силових структур щодо сплати хабарів. На той момент йшлося про два судна, які підозрювали у несплаті податків під час продажу та транспортування зернових культур.
Підприємці скаржились, що висновки БЕБ про нібито вчинення ними злочинів базувалися винятково на припущеннях, бо ні податкова, ні митники не мали жодних на той час претензій до зернотрейдерів, які відправляли збіжжя на експорт.
Вказували також на компанію "Шулявська-Капітал" як на жертву тиску з боку БЕБ, яка щодня страждала від фінансових втрат через відмову платити хабарі. Трейдеру доводилося звертатися до суду, щоб звільнити вантаж від неправомірного арешту.
Отже, за припущеннями, співробітники БЕБ, не маючи належного нагляду з боку прокуратури, у змові з митниками створювали такі умови для зернотрейдерів, що ті, бажаючи прискорити відправлення зерна через зерновий коридор, змушені були платити хабарі. Ті, хто відмовлявся, стикалися з штрафами за затримку суден. Підприємці не мають достовірної інформації про сплату податків з цього зерна, але була штучно сформована ідеальна ситуація для здирництва з боку експортерів.
Проте злочинці мають імена, які, за умови доведення їхньої провини, повинні бути оголошені суспільству. І ми разом із громадськістю будемо уважно слідкувати за цим процесом.
Є певні припущення щодо осіб, які можуть бути залучені до незаконного тиску на підприємства. У липні цього року на зустрічах з бізнесменами були присутні Ростислав Шурма, заступник Генерального прокурора Дмитро Вербицький та керівник детективного підрозділу Бюро економічної безпеки Олександр Ткачук. Після обшуків, проведених Державним бюро розслідувань в Одеському БЕБ, на своїй посаді залишився лише Олександр Ткачук, який очолює головний детективний відділ Бюро економічної безпеки.
Він дедалі частіше потрапляє під приціл критики через численні скандали, які, безсумнівно, негативно впливають на його професійну репутацію та загальний імідж установи.
Нещодавно сталася жахлива подія, яка шокувала суспільство — страшна дорожньо-транспортна пригода за участю Олександра Ткачука. Встановлення винних відбудеться в ході досудового розслідування та судового процесу. Внаслідок цієї аварії серйозно постраждала молода жінка, яка, на жаль, втратила обидві ноги через наїзд автомобіля, керованого Ткачук. Суспільство з нетерпінням чекає на справедливість у визначенні відповідальних осіб, однак багато людей сумніваються в цьому, враховуючи негативний досвід у вже відомих справах з правоохоронними органами.
Ще одна справа - тиск Ткачука на детективів БЕБ, щоб приховати контрафакт тютюну на Львівщині, на що поскаржились самі детективи. Про це повідомив народний депутат, голова тимчасової слідчої комісії (ТСК) з незаконного обігу тютюнових виробів Ярослав Железняк: "Детективи скаржаться, що в.о. керівника детективів БЕБ Олександр Ткачук активно та відверто блокує ефективні слідчі дії на Львівській тютюновій фабриці", - написав він у телеграмі".
На даний момент неясно, яка була реакція на ці запити, які результати перевірки, а також чи підтвердилися правопорушення Олександра Ткачука і чи було надано їм відповідну оцінку.
Проте Ткачук залишається на своїй позиції. Таким чином, всі ці питання вимагають термінового розгляду та відповіді.
Система правоохоронних органів нарешті потребує очищення від тих осіб, чия діяльність шкодить її ефективності та іміджу як в Україні, так і за кордоном. Це є важливим чинником на шляху до нашої перемоги над супротивником. Усі, хто залучений до схем незаконного збагачення, в тому числі й працівники БЕБ, повинні бути виявлені, усунені з посад і понести відповідальність за свої дії.