Як церква розглядає сновидіння та віру в пророчі сни на етапі пенсійного віку.
Кожна людина бачить сни, і нерідко намагаємося розібратися з ними. З погляду психології сон як такий є результатом роботи мозку, який, як відомо, ніколи не спить. А як церква ставиться до снів та нашої віри у віщі сни?
"Батечку, мені приснився покійник, і він..." а далі за звичним сюжетом: або просив мене передати якісь слова, або, що ще страшніше, запрошував піти з ним.
Часто стикаюся з подібними думками від тих, хто спішно приходить до церкви в пошуках швидкого вирішення своїх негараздів. Проте, в основі їхніх труднощів лежить те, що формально православні віряни не дотримуються справжніх принципів віри і покладаються на сни.
Звідки виникла віра у сни і чому, згідно з поглядами Православної Церкви, вона вважається гріховною? Ця віра, як і багато інших сучасних забобонів, має свої корені в язичницьких традиціях.
Давні язичники часто вдавалися до ворожіння, проявляючи неймовірну винахідливість. Вони спостерігали за польотом птахів, аналізували нутрощі тварин та вдавалися до інших методів. Особливу увагу вони приділяли снам. Великий філософ Аристотель написав трактат під назвою "Про пророцтва уві сні", а Протагор стверджував, що "кожен сон має своє значення і сенс, і для людини важливо звертати увагу на сни". Через сни язичники прагнули зрозуміти божествену волю, свою долю та майбутнє. Вони вірили, що уві сні боги можуть спілкуватися з ними і висловлювати свої наміри.
Християнство відкрило нові горизонти одкровення, що Бог має безмежну любов до світу і кожної людини. Це той же Бог, який, керуючись любов'ю, створив світ і наділив людину свободою, навіть якщо ця свобода іноді обертається проти Нього. Вірний християнин покладає свою довіру на Бога, усвідомлюючи, що Він жертвував собою на Хресті заради його спасіння.
Ця любов виключає необхідність вгадувати майбутнє. Але якщо людина, яка називає себе християнином, вірить у сни, намагається пророкувати за ними майбутнє, то вона не довіряє Богу і не має любові до Нього.
Святі Отці неодноразово зауважували, що вірити у сни — це серйозний гріх. Церковні тексті підкреслюють, що християнин має бути обережним стосовно снів, оскільки під час сну ми можемо стати жертвами темних сил. Деякі священнослужителі навіть рекомендували приймати правильну позу під час сну, щоб зменшити ризик піддатися хитрим спокусам.
Але як бути зі снами у Святому Письмі або зі снами, описаними в житіях святих? Всі ми знаємо про віщі сни Йосипа. Про Божі одкровення уві сні багато є й інших прикладів.
Святі отці класифікують сни на три основні групи: божественні, природні та демонічні. Природні сни виникають внаслідок роботи нашої підсвідомості і відображають те, що ми переживаємо в повсякденному житті. Божественні сни, подібні до тих, що були у Йосипа та інших святих, несуть особливе послання. Натомість, багато снів є плодом діяльності злого духа, які намагаються ввести людину в оману і маніпулювати її свідомістю.
Святе Письмо нагадує нам: "Улюблені, не довіряйте кожному духу, але випробовуйте їх, чи походять вони від Бога, адже в світі з'явилося багато лжепророків" (1 Ін 4:1). Це заклик, який спонукає нас уважно аналізувати свої сновидіння та підходити до них з обережністю. Щоб отримати сон, що походить від Бога, потрібно прагнути до святості. Ваше життя має бути зосереджене на боротьбі з пристрастями, а не віддаватися їм.
Окрім цього, слід усвідомлювати, що навіть найбільш шановані святі ставилися до своїх сновидінь з великою обережністю, адже знали про хитрощі супостатів, які завжди прагнуть знайти спосіб їх спокусити. Часто демони постали перед святими у вигляді ангелів або навіть у подобі самого Спасителя.
Якщо уві сні вам з'являються святі, стверджуючи, що ви досягли всіх вершин у своєму духовному розвитку, не вірте цьому сну. А якщо це насправді послання від Бога? Якщо так, то Він неодмінно знайде спосіб повідомити вам важливу інформацію.