"Виробництво в Німеччині більше не є ефективним: причини закриття заводів Volkswagen"
Зображення: Getty Images. Вантажівка Volkswagen T1 1951 року, що проходить реставрацію в майстерні.
Осінній період виявився справжнім випробуванням для німецького автомобільного гіганта Volkswagen (VW), ставши найскладнішим етапом за останні десять років. 3 вересня в Брауншвейзі стартував резонансний судовий процес: інвестори подали позов проти VW у зв'язку зі скандалом "дизельгейт", що вибухнув у 2015-2016 роках. Тоді стало відомо, що компанія маніпулювала даними про викиди шкідливих речовин у своїх дизельних автомобілях.
Нещодавно керівництво Volkswagen оголосило про безпрецедентні рішення: вперше за 87 років існування компанії існує загроза закриття заводів у Німеччині та скорочення штату працівників.
До кризи призвели ігнорування надлишкових виробничих потужностей і падіння конкурентоспроможності. Спроби VW і всього європейського автопрому конкурувати з китайськими брендами і Tesla у виробництві електромобілів виявилися невдалими, тому компанія вдається до таких радикальних кроків.
Чому труднощі Volkswagen відображають не лише виклики німецької економіки, а й загальні проблеми європейського автопрому? Які терміни має компанія для вирішення своїх проблем – лише один-два роки? Які фінансові вигоди планує отримати автомобільний гігант від закриття своїх заводів, і які дії можуть вжити профспілки, щоб цьому перешкодити?
У 2015 році світ став свідком великого скандалу, коли Агентство США з охорони довкілля оприлюднило звіт, що вказував на масштабний обман з боку знаменитого німецького концерну Volkswagen. Виявилося, що компанія занижувала показники викидів шкідливих речовин у своїх автомобілях із дизельними двигунами. Ця ситуація призвела до величезних фінансових витрат, які оцінили в понад 30 мільярдів євро, а також серйозно підірвала репутацію VW.
На наступний день після скандального викриття генеральний директор концерну Volkswagen Мартін Вінтеркорн подав у відставку. Тепер у суді в Брауншвейзі його звинувачують у свідомому введенні в оману клієнтів та акціонерів, а також у маніпуляціях на ринку та шахрайських діях. Якщо його провину буде доведено, він може отримати до десяти років позбавлення волі.
Перед викриттям стояло бажання VW підвищити обсяги продажів автомобілів у США, особливо дизельних варіантів. Компанія рекламувала їх як "екологічні дизелі" (з нижчими викидами забруднюючих речовин порівняно з конкурентами), але виявилося, що це не відповідає дійсності. Можливо, причина полягає в тому, що це просто неможливо реалізувати.
Протягом дев'яти років залишалися без відповіді на важливі питання: хто саме приймав рішення про збільшення присутності Volkswagen на американському ринку, незважаючи на те, що моделі компанії не відповідали екологічним стандартам США, і яким чином в автомобілі були інтегровані програмні засоби, що занижували дані про викиди.
Вінтеркорн, перебуваючи на керівній посаді у Volkswagen, стверджував, що володіє глибокими знаннями всіх аспектів виробництва. Однак, він запевняє, що до самого кінця не був обізнаний про будь-які маніпуляції, відкидаючи всі звинувачення на свою адресу.
Скандал "Дизельгейт" завдав значної шкоди репутації Volkswagen, але на той момент це була не єдина проблема компанії. Великий виробник з Вольфсбурга стикався з високими витратами, низькою прибутковістю та суворим державним контролем: федеральна земля Нижня Саксонія володіє 20% акцій концерну, що дає їй можливість блокувати важливі рішення.
За дев'ять років кардинально переломити ситуацію не вдалося. VW краще за інших у Євросоюзі відновив виробництво після пандемії. Два роки тому гігант почав планувати будівництво заводу електромобілів у ФРН вартістю 2 млрд євро, назвавши цей перехід до електрифікації "найбільшим у секторі".
Однак коли продажі почали сповільнюватися, від проєкту відмовилися: замість цього виробник планує модифікувати свої заводи в Цвікау та Вольфсбурзі.
Зараз ситуація погіршилася: конкуренти витіснили концерн з китайського ринку - ключового у світі. Наприкінці 2022 року VW поступився титулом найбільш популярного автобренду в Китаї місцевому гіганту електромобілів BYD. Ринкова частка VW Group у Піднебесній упала з 19,3% у 2020 році до 14,5% у 2023-му - продажі моделей з двигунами внутрішнього згоряння скоротилися.
Експерти переконують, що таке відставання - надовго, адже німецькі електромобілі в Китаї неконкурентоспроможні. На цьому тлі Volkswagen дедалі більше критикують за його нездатність упродовж багатьох років скористатися можливостями, які надають електромобілі та гібриди.
"Чому Volkswagen, в порівнянні з китайськими суперниками, так довго затримувався з розробкою масового електромобіля, що нагадує легендарний VW Beetle? Чому компанія упустила цю можливість? Це всього лише одна з численних управлінських помилок," - висловила своє обурення голова профспілки VW Даніела Кавалло.
Згідно з інформацією, опублікованою в The Guardian, обсяги виробництва автомобілів у Європейському Союзі знизилися на 2,5 мільйона одиниць у порівнянні з п'ятирічною давністю. У серпні ринок електричних автомобілів зазнав падіння на 69% у порівнянні з аналогічним періодом 2023 року, що стало наслідком зменшення споживчої довіри. Крім того, варто зазначити, що близько 20% електромобілів, що реалізуються в ЄС, виготовляються в Китаї.
На думку автоексперта Фердинанда Дуденхеффера, ще одним серйозним викликом для Volkswagen є потреба зменшити витрати на виробництво автомобілів у Німеччині. Хоча рентабельність материнської компанії складає 3,4%, у самій Німеччині VW функціонує зі збитками. "Зарубіжні дочірні компанії фінансово підтримують материнську фірму," - зазначає Дуденхеффер.
На початку вересня фінансовий керівник Volkswagen Арно Антліц оголосив, що у компанії залишилося близько року для того, щоб адаптуватися до викликів китайського ринку. Він вперше висловив можливість закриття німецьких заводів Volkswagen.
Це оголошення про дострокове припинення угод, що гарантували збереження робочих місць до 2029 року, викликало широкий резонанс у міжнародних ЗМІ. Однак, працівники головного заводу Volkswagen у Вольфсбурзі, здається, були готові до можливих змін, які можуть призвести до скорочення як мінімум 15 тисяч робочих місць.
"Деякий час усе перебувало в стані затишшя - затишшя перед бурею. Ми точно знали, що щось готується", - розповів один з працівників, підкресливши, що на заводі панують відчуття невизначеності та приреченості.
Щоб прояснити ситуацію, 4 вересня керівництво VW провело зустріч з профспілковими представниками. У відповідь на це профспілки виступили з гнівним банером "Ми - Volkswagen, ви - ні". "Протягом 20 хвилин гучні вигуки та свисти унеможливлювали спілкування топменеджерів. Вони просто сиділи за довгим столом з невимушеними обличчями," - повідомляло видання The Guardian.
"Ми маємо дефіцит у 500 тисяч автомобілів, що відповідає обсягу виробництва двох заводів. Це не пов'язано з якістю наших автомобілів чи ефективністю збуту. Справа в тому, що ринок для них відсутній. Європейський ринок став на 13% меншим у порівнянні з періодом до пандемії", - зазначив Антліц.
За його словами, щоб частково поліпшити ситуацію, VW на початку року зменшив ціни на свої автомобілі. Проте цей крок призвів до втрат компанії в сотні мільйонів євро прибутку та ускладнив плани щодо зменшення витрат більш ніж на 10 млрд євро до 2026 року.
"В Європі спостерігається зниження продажів автомобілів, в той час як азійські компанії активно завойовують ринок. Кількість учасників на ринку зросла, а pie стало менше. Нам необхідно вжити заходів", - зауважив голова компанії Олівер Блюме, обґрунтовуючи рішення про закриття виробничих потужностей.
Голова профспілкової організації Кавалло, що представляє інтереси 120 тисяч працівників у Німеччині, оголосила про намір чинити "рішучий опір" ініціативам, пов'язаним із жорсткою економією. Пропозиція щодо закриття заводів та скорочення штату має отримати затвердження від наглядової ради компанії, більшість членів якої займають посади, пов'язані з трудовими питаннями.
Кавалло також звинуватила Блюме в тому, що він віддав перевагу угоді на постачання програмного забезпечення з американською компанією Rivian, яка оцінюється в 5 млрд євро. Фахівці не виключають можливості страйків — явища, яке є рідкісним у історії цієї компанії.
Упродовж десятиліть VW не міг знизити виробничі витрати, каже Дуденхеффер. Зараз це стало однією з причин найбільшої кризи для VW з 1990-х років, додає Хелена Вісберт з німецького Center Automotive Research. За її словами, закриття заводів не уникнути, бо клієнти не готові платити надбавку за made in Germany.
Серйозність ситуації підкреслює значення Volkswagen для Нижньої Саксонії та для економіки Німеччини в цілому. "Автомобільна індустрія є однією з ключових сфер у Німеччині, і в цій галузі VW займає домінуючу позицію. Коли цей гігант стикається з труднощами, це відображається на всій економіці," — зауважив економіст Карстен Бжескі.
Експерти погоджуються, що не у всіх проблемах VW винен сам концерн. "У нас нема проблеми VW, у нас є проблема з Німеччиною", - визнає Дуденхеффер. За його словами, електрокари VW не ідеальні для споживачів, але набагато негативнішою для концерну виявилася непередбачувана поведінка влади ФРН.
"Це не Вольфсбург, де знаходиться головний офіс Volkswagen, а Берлін став причиною труднощів для виробників електромобілів," - зазначив він, коментуючи ситуацію, коли у 2023 році уряд раптово зупинив виплату субсидій на придбання електричних автомобілів.
Інша велика проблема - високі витрати на енергоносії та робочу силу в Німеччині, які є одними з найвищих у Євросоюзі.
Криза, що спіткала Volkswagen, стала новим приводом для обговорення діяльності уряду перед парламентськими виборами 2025 року. У відповідь на ситуацію канцлер Олаф Шольц заявив, що підтримує "тісний діалог" з профспілками. Він підкреслив, що основним завданням є "захист робочих місць і підприємств".
Скорочення робочих місць та ймовірне закриття заводів найбільшого автовиробника Німеччини є одним із симптомів кризи в найбільшій економіці ЄС.
"Проблеми, з якими стикається VW, можна вважати складовою більш глобальних труднощів, що постали перед німецькою економікою. Зокрема, збої в логістичних процесах, зменшення обсягів постачання газу з Росії та втрата конкурентних переваг негативно вплинули на економічне зростання", - зазначає DW.
"Volkswagen уособлює успіх німецької промисловості за останні 90 років. Однак ця історія показує нам, що чотири роки економічної стагнації і десять років погіршення міжнародної конкурентоспроможності можуть зробити з економікою. Вони роблять інвестиції менш привабливими", - сказав Бжескі.
"Заява VW є симптомом ширшого захворювання німецької промисловості, а не окремим випадком", - додала економістка аналітичної компанії Capital Economics Франциска Пальмас. Вона зазначила, що промислове виробництво в Німеччині в липні було майже на 10% нижчим за рівень, зафіксований на початку 2023 року.
Capital Economics прогнозує, що у найближчі десять років частка промисловості в валовому внутрішньому продукті країни буде й надалі зменшуватися. Проте, незважаючи на ряд негативних новин, Німеччина залишається важливим центром для іноземних інвестицій.
Протягом попередніх 18 місяців такі компанії, як Google, Microsoft, Eli Lilly, Amazon і BYD, оголосили про свої плани інвестувати в Німеччину. Додатково, німецький уряд виділив приблизно 20 мільярдів євро у вигляді субсидій для стимулювання розвитку напівпровідникової галузі, тим самим підтримуючи інвестиції таких виробників мікросхем, як TSMC та Intel.
"Біотехнології, екологічні технології, штучний інтелект та оборонна промисловість - це перспективні сфери німецької економіки, на які уряд має намір зосередити свої зусилля. Песимізм і безнадія не є на порядку денному; попереду відкриваються можливості для розвитку," - вважає директорка берлінського офісу Німецького фонду Маршалла Судха Давід-Вілп.
Bloomberg додає, що криза VW підтверджує "анемію" європейського автопрому. За даними агентства, майже третина заводів пʼятьох найбільших автовиробників Євросоюзу - BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault та VW - у 2023 році були недозавантажені. Вони виробляли менше половини авто від своїх можливостей, тому закриття заводів посилить занепокоєння щодо затяжного спаду.
Крім того, проблема з можливими закриттями та зниженнями чисельності працівників стосується не лише компанії VW. Річні обсяги продажів автомобілів у Європейському Союзі все ще не досягли рівнів, які спостерігалися до пандемії, що призводить до незавантажених виробничих потужностей і загрожує тисячам робочих місць.
Виробники в Європі повинні активно шукати способи для зменшення витрат, аби підтримувати свою конкурентоспроможність. Якщо ситуацію не вдасться змінити, це може негативно вплинути на економіку регіону: автомобільна промисловість забезпечує більше 7% валового внутрішнього продукту європейських країн та створює понад 13 мільйонів робочих місць.
Автомобільні заводи створюють широкі можливості для численних супутніх компаній: від постачальників комплектуючих для двигунів і компаній, що займаються перевезеннями, до місцевих пекарень, які доставляють свіжу випічку в кафе для співробітників, - підсумовує Bloomberg.