Європа втрачає позиції в глобальній конкуренції: як Україна може стати рушійною силою для відновлення лідерства ЄС.


SES-17 - один із найбільших телекомунікаційних супутників, створених у Європі

Європейський Союз намагається знайти своє місце в дедалі більш багатополярному світі. І в цьому контексті перспектива вступу України розглядається окремими експертами одночасно і як виклик, і як можливість.

Розширення Європейського Союзу, яке спостерігається сьогодні на фоні геополітичних викликів, може відіграти ключову роль у переосмисленні конкурентних переваг Союзу.

Недавній аналіз колишнього керівника Європейського Центрального банку Маріо Драгі, присвячений конкурентоспроможності Європейського Союзу, малює досить тривожну ситуацію: Європа може опинитися на маргінесі у сферах інновацій і зелених технологій, що в свою чергу загрожує зниженням її стратегічної автономії.

Він виступає за суттєве підвищення щорічних інвестицій до рівня 750-800 мільярдів євро (4,4-4,7% від ВВП ЄС) для покращення ситуації. Варто зазначити, що приблизно 40% імпорту в Європу здійснюється від обмеженого числа постачальників, яких нелегко замінити.

Більше того, приблизно 50% цього імпорту надходить з країн, які викликають занепокоєння у Європейському Союзі.

Яке значення це має для України?

Тут варто нагадати, що такі аргументи лунають не вперше. Зокрема, в Європейському інвестиційному банку про них сигналізували ще декілька років тому. А травневе дослідження, проведене аналітичним центром EasyBusiness за підтримки Міжнародного фонду "Відродження", пропонує конкретні дані про те, як євроінтеграція України може зміцнити стратегічну автономію ЄС.

Наприклад, Україна може допомогти зменшити залежність ЄС від китайського імпорту текстилю, взуття та деяких компонентів машин на сотні мільйонів євро. Ці результати підкреслюють, що інтеграція України - це також можливість вирішити проблеми конкурентоспроможності та автономії, окреслені Драгі.

У загальному підсумку, серед ключових результатів звіту можна виділити кілька важливих аспектів, що мають значення для нашого приєднання до Європейського Союзу.

По-перше, наші природні ресурси та потенціал України в аграрному секторі можуть значно зміцнити стратегічну автономію Євросоюзу.

В епоху, коли стійкість ланцюгів постачання є надзвичайно важливою, українські запаси критично важливої сировини та сільськогосподарська продукція можуть зменшити залежність ЄС від зовнішніх джерел.

Однак, інтеграцію в окремих секторах необхідно проводити з великою обережністю, акцентуючи увагу на заміні імпорту з "недружніх" держав та на залученні України до виробничих ланцюгів, що сприятимуть зміцненню експортних можливостей Європейського Союзу.

Сфера інновацій може зазнати суттєвих трансформацій. У звіті вказується, що в 2021 році підприємства Європейського Союзу інвестували в дослідження та інновації приблизно вдвічі менше, ніж їхні американські колеги.

Український технологічний сектор, особливо у сфері ІТ, має потенціал внести свіжий імпульс у прагнення Європейського Союзу до цифрової трансформації. Це сприятиме зменшенню відставання в інноваціях між Європою та іншими світовими лідерами, що, згідно зі звітом Драгі, вважається важливою вразливістю.

Проте для реалізації цього потенціалу необхідно буде зробити суттєві вклади в науково-дослідницьку інфраструктуру України та освітню систему країни.

Окрім цього, наші новаторські рішення в галузі безпеки та оборони, які ми активно використовуємо для протидії російській агресії, можуть суттєво зміцнити цей важливий аспект політики Європейського Союзу, на який у майбутньому буде приділятися все більше уваги.

Сфера екологічних технологій та зниження вуглецевих викидів є ще одним важливим елементом пропозицій Драгі.

Залежно від остаточних результатів дебатів у ЄС щодо прогнозованої динаміки декарбонізації та ролі ядерної енергетики в ній, потенціал України в галузях відновлюваної та ядерної енергії може зіграти позитивну роль.

У той же час, всебічна (переважно фізична) інтеграція енергетичної інфраструктури України у енергетичну мережу Європейського Союзу, незважаючи на значні досягнення останніх років, залишається досить складним і витратним процесом.

Мабуть, найважливішим є те, що вступ України до ЄС багатьма експертами розглядається як каталізатор діалогу щодо необхідних реформ всередині самого ЄС.

Процес інтеграції України може стимулювати спрощення бюрократії в Євросоюзі та модернізацію його регуляторної бази -- зміни, які Драгі вважає необхідними для підвищення конкурентоспроможності ЄС.

Це може сприяти формуванню більш адаптивного та швидкого Європейського Союзу, який буде краще підготовлений до реагування на світові виклики.

Одним із ключових аспектів, який не слід залишати без уваги, є фінансові наслідки, пов'язані з інтеграцією України.

Витрати на інтеграцію, які охоплюють розвиток інфраструктури та зміцнення інституцій для забезпечення виконання умов членства, будуть суттєвими. Це актуально в умовах, коли Європейський Союз вже стикається з необхідністю збільшення інвестицій в інноваційні та стратегічні галузі.

Забезпечення гармонії між цими суперечливими вимогами вимагатиме уважного фінансового контролю та, можливо, впровадження інноваційних стратегій у фінансуванні Європейського Союзу.

Шлях України до членства в ЄС, безперечно, складний і повний викликів. Однак, якщо розглядати його через призму звіту Драгі про конкурентоспроможність ЄС, він також відкриває додаткові можливості.

Приєднання України до Європейського Союзу може стати каталізатором для глибшого переосмислення місця ЄС у глобальній економічній та геополітичній системі.

Щоб реалізувати цей потенціал, Європейський Союз повинен сприймати інтеграцію України не лише як ще одне розширення, а як стратегічну можливість для вирішення власних викликів у сфері конкурентоспроможності.

Це вимагатиме від європейських керівників чіткої стратегії та готовності до стратегічних інвестицій, зокрема в ті галузі, де українська економіка інтегруватиметься в європейські виробничі ланцюги, що постачають продукцію на зовнішні ринки.

Related posts