Ексклюзивна яхта, твори мистецтва та годинники Медведчука - виставлені на торги!


експерт аналітичного агентства "Центр законодавчих ініціатив"

Факт існування в системі виконавчої влади спеціалізованого органу, такого як Агентство з розшуку та управління активами (АРМА), вказує на те, що існує значна кількість активів, здобутих унаслідок корупційних схем та інших злочинних дій.

Завдання держави - використати їх на користь суспільству, при цьому не порушуючи інтереси законного власника. І так ведеться не лише в Україні, бо подібні установи з повернення та управління активами давно діють у країнах Європейського Союзу.

Відповідно до міжнародної практики, ефективно управляти активами, які арештовані у кримінальному провадженні, можна двома способами: передати тимчасовому управителю або продати.

При цьому слід розуміти, що рухоме майно з часом втрачає свою вартість, і після накладання арешту ця динаміка прискорюється. Крім того, таке майно може псуватися, а витрати на його зберігання бувають досить високими, і є ризик, що за кілька років вони перевищать вартість самого майна. У таких випадках розумне рішення - якнайшвидше продати це майно.

Критично важливо, щоб процес реалізації арештованих активів відбувався з максимальною прозорістю, оскільки це гарантує досягнення найкращих фінансових результатів. В Україні наприкінці минулого року були впроваджені значні зміни на основі рішення Уряду, що сприяють цьому.

1. Юридичні особи, що займатимуться реалізацією арештованого майна, відбираються шляхом конкурсного відбору. Це дозволяє зменшити ймовірність залучення до процесу недосвідчених чи ненадійних продавців, а також осіб, пов'язаних з колишніми власниками активів або державою-агресором. Дана процедура стосується як тих, хто буде продавати майно на території України, так і тих, хто реалізовуватиме активи за межами країни.

Можливий організатор торгівлі майном повинен відповідати, в першу чергу, основним кваліфікаційним вимогам, які визначають базові критерії для уповноважених операторів електронних платформ. Додаткові критерії дозволяють оцінювати учасників за набраними балами, що допомагає виявити переможця та призера (якщо в конкурсі беруть участь більше двох осіб).

2. Продаж переданого в управління АРМА майна, що перебуває в Україні, відбувається через онлайн-аукціони в державній електронній торговій системі Прозорро.Продажі, що унеможливлює втручання в хід аукціону і забезпечує його прозорість.

Необхідно зазначити, що група послів країн G7, які підтримують Україну, визнала продаж арештованих активів, що перебувають під управлінням АРМА, через електронні аукціони однією з ключових реформ для України в 2024 році.

Одним із найяскравіших прикладів впровадження нових норм у сфері активів є продаж майна Віктора Медведчука, який втратив українське громадянство. До початку повномасштабної війни Forbes оцінював його статки в 620 мільйонів доларів США.

У липні цього року на онлайн-аукціоні вдалося отримати понад 761,7 мільйона гривень від продажу баггі Тraxter, що належить Віктору Медведчуку. Два квадроцикли марки Bombardier не були продані, оскільки переможець одного з лотів був дискваліфікований, а в іншому випадку не знайшлося учасників. Тому ці товари будуть знову виставлені на торги.

У найближчому майбутньому пройдуть 20 онлайн-аукціонів, присвячених продажу колекції годинників Віктора Медведчука, стартова вартість якої складає 8,8 мільйона гривень. Найвищу ціну серед усіх годинників має Breguet 4416К, що оцінюється більш ніж у 1,8 мільйона гривень. Найдоступніший лот — наручний годинник із жовтого металу, який стартує з ціни 2,6 тисячі гривень і має напис на циферблаті "Держрезерв України". А годинник Parmigiani Fleurier, на якому зображена дружина попереднього власника, оцінено в 303 тисячі гривень.

До слова, оцінку виставленого на продаж майна організовує тепер не АРМА, а відібраний у результаті конкурсу організатор аукціону, і це має беззаперечно позитивний ефект. Водночас для передачі арештованого майна тимчасовому управителю конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності все ще зобов'язане проводити АРМА.

Проте, існуюче нормативно-правове регулювання цієї процедури має деякі недоліки, що призводить до неодноразових судових розглядів щодо якості роботи оцінювачів. Тому цю ситуацію слід терміново вдосконалити.

Окремим викликом, який виявив законодавчі прогалини процедури реалізації певного виду арештованих активів стали твори мистецтва, вилучені правоохоронцями з маєтку колаборанта Віктора Медведчука. Точніше колекція картин, яку у квітні 2024 року судовим рішенням було передано АРМА для подальшої реалізації, і нацагентство оголосило про початок відповідної процедури продажу.

Та, вочевидь, продаж картин - не те саме, що продаж годинників чи квадроциклів, бо культурна цінність може перевищувати економічну. Тому водночас АРМА ініціювало проведення мистецтвознавчої експертизи. Наразі з-поміж 284 арештованих у рамках однієї ухвали суду картин експерти Національного художнього музею України визначили 148 картин, які мають культурну та історичну цінність.

Ці твори є невід'ємною частиною національної культурної спадщини, тому їх передадуть до Національного художнього музею України. Інші картини, котрі не володіють значущою мистецькою вартістю, будуть виставлені на продаж через онлайн-аукціони.

Розуміючи, що багаті злочинці по всьому світу мають пристрасть до мистецтва, можна зробити висновок, що випадки конфіскації художніх творів в Україні можуть стати звичним явищем. Досвід показує, що серед розкішних предметів та оригінальних портретів власників часто виявляються справжні шедеври, які заслуговують на місце в музейних колекціях — такі як живопис, ікони, старовинні книги, різноманітна зброя та інші цінності.

З огляду на особливості і неповторність мистецьких об'єктів, традиційні методи управління активами тут не можуть бути використані. Це підкреслює необхідність додаткового правового регулювання в цій сфері.

Для усунення цієї прогалини був ініційований законопроєкт №11280-1, який наразі очікує на друге читання у Комітеті Верховної Ради України з питань антикорупційної політики. Прийняття цього законопроєкту унеможливить продаж активів, що мають культурне, історичне, етнографічне та наукове значення, оскільки він передбачає обов'язкову оцінку арештованих об'єктів мистецтва з подальшою їх передачею до музеїв.

Документ визначає механізм такої оцінки через проведення державної експертизи мистецьких творів уповноваженими установами. Це сприятиме збереженню культурної спадщини відповідно до законодавства України.

Не менш показовим кейсом є перша спроба продати елітну яхту Медведчука - і в контексті спроможності України швидко змінювати законодавчі підходи, щоб боротись за майно за кордоном, і як приклад нових викликів у реалізації арештованих активів. Для України це перший досвід управління арештованим майном, яке перебуває за межами країни.

Яхта зветься Royal Romance, але її історія давно не романтична. Персональна шестиповерхова яхта 92 метри завдовжки і вартістю щонайменше як 100 мільйонів доларів США (хоча у 2015 році при купівлі вона коштувала вдвічі дорожче) була арештована біля берегів Хорватії і передана в управління АРМА навесні 2022 року.

У той час не було створено єдиного законодавчого механізму, який би регулював процес продажу майна, особливо якщо йдеться про коштовну яхту, за межами країни, і не існувало усталених процедур для цього.

У лютому 2023 року Кабінет Міністрів України погодив продаж яхти, а в листопаді затвердив уперше розроблений в Україні механізм реалізації майна, арештованого за кордоном, - іноземними продавцями, а не через державну електронну торгову систему, в якій реалізовується майно, що перебуває в Україні. Завдяки цьому механізму України зможе отримувати кошти від продажу арештованого майна без його фізичного повернення на територію країни.

У лютому 2024 року уряд погодив проведення конкурсу на відбір реалізатора яхти. Перше засідання конкурсної комісії відбулось 20 березня цього року, і вже 23 квітня на відкритому конкурсі було обрано переможця - відомий аукціонний дім Troostwijk Auctions B.V. (Нідерланди). Друге місце посів Boathouse Auctions Inc. (США). Зауважмо: конкурс відбувався у прямому ефірі, і за його перебігом спостерігали в багатьох країнах світу.

Невдовзі обидва аукціонні будинки вирішили відмовитися від організації продажу яхти. Хоча офіційні причини цього кроку залишаються невідомими, існує припущення, що активність адвокатів Медведчука та різноманітні перешкоди в процесі продажу на всіх рівнях стали причинами такого рішення. Проте, незважаючи на їхній опір, у травні яхта відповідно до міжнародних норм отримала статус українського судна, що підпадає під юрисдикцію України, і згодом підняла синьо-жовтий прапор.

А в липні 2024 року окружний суд хорватського міста Спліт скасував арешт яхти, тому процес її продажу наразі припинено. Україна оскаржує це рішення і наприкінці серпня накладає новий арешт на яхту в іншому кримінальному провадженні від СБУ. Тепер має відбутись легалізація цього рішення українського суду в юрисдикції Хорватії, а потім АРМА як тимчасовий судновласник оголосить новий конкурс на продаж яхти.

У цьому контексті АРМА та Офіс Генерального прокурора активно співпрацюють, залучаючи до роботи органи влади, правоохоронні структури, суди та інші інституції з інших країн. Важливо посилювати цю співпрацю, щоб не втратити активи, які мають бути конфісковані на користь держави Україна.

Прецедент із продажем яхти буде важливим досвідом для всіх учасників процесу і загалом для України, оскільки чимало активів осіб, які ще будуть притягнуті до відповідальності за зраду Держави та причетність до російської агресії, перебувають за кордоном.

Там вони будуть арештовані в межах кримінальних проваджень і там же мають бути реалізовані в ході електронних торгів. Будь-які зволікання нам не на користь, бо чим довше такі активи перебувають на зберіганні, тим більше вони втрачають у ціні, а значить втрачає Україна.

Варто наголосити, що отримані від реалізації арештованих активів кошти не потрапляють відразу до держбюджету. Вони надходять до депозитного портфеля АРМА і спрямовуються на закупівлю військових облігацій, тобто на підтримку обороноздатності України.

На початку липня 2024 року Міністерство юстиції України звернулося до Вищого антикорупційного суду з позовом, в якому просить накласти санкції на Віктора Медведчука та його дружину Оксану Марченко, а також стягнути в державний бюджет їхнє майно, яким вони володіють безпосередньо або через треті особи.

У разі позитивного рішення суду конфіскованими активами управлятиме Фонд держмайна України, і кошти від їх продажу або передачі в оренду поповнять безпосередньо державний бюджет.

Важливість швидкої та ефективної реалізації арештованих активів, отриманих унаслідок корупційних та інших злочинів, є очевидною, особливо в умовах війни, коли ці доходи можуть суттєво підтримати державу. Однак необхідно постійно забезпечувати прозорість цього процесу, зважаючи на невтішний попередній досвід. Продаж російського аміаку та білоруського калію за зниженими цінами призвів до значних втрат для держави, що підорвало репутацію АРМА та ледь не спричинило її ліквідацію.

Згідно з аналізом Інституту законодавчих ідей (ІЗІ), труднощі, пов'язані з окремими видами активів, важко прогнозувати, і вони вимагають адаптивних стратегій. Звичайно, це питання не обмежується лише прикладами, наведеними в цьому тексті. Тому ІЗІ, як незалежний аналітичний орган, продовжує вивчати ситуацію з арештованими та підсанкційними активами і планує ділитися своїми знахідками й надалі.

Related posts